luni, 19 martie 2018

„Întâmplări minunate prin care Sfântul Efrem cel Nou mi-a arătat că e degrabă ascultător, grabnic ajutător, minunat prieten…”




Sfântul Efrem cel Nou a apărut în viața înainte ca el să-și fi ocupat, binemeritat, locul și în calendarul nostru. Eu îmi doream demult să ajung la Nea Makri, în casa Sfântului, să-i mulțumesc pentru ajutor și prietenie.
Sfântul Efrem cel Nou m-a ajutat să iau un examen decisiv
Și... a venit și prilejul. Am aflat că părintele meu duhovnic organiza un pelerinaj în Grecia. M-am înscris și eu, în special pentru că pe listă era și Nea Makri. Cu câteva zile înaintea plecării am susținut un examen pentru admiterea la postdoctorat. Nu era ceva dificil pentru mine, dar îmi era imposibil să intru, în condițiile în care concursurile similare la care participasem înainte au fost toate aranjate, iar locurile, extrem de puține. Acum, miza era bursa generoasă. Au fost doar șase locuri cinci candidați pe loc. Eu m-am hotărât că va fi ultimul concurs la care mă înscriu. Mi-am depus dosarul, am dat interviul, iar la afișarea rezultatelor, surpriză maximă: nu numai că am intrat, dar am intrat prima!
Era de fapt un răspuns de la Sfântul Efrem cel Nou. Lui mă rugasem, înainte de examen, să-mi îndrepte pașii acolo unde crede că e mai bine pentru mine și am primit răspunsul! Mai mult, dintre toate proiectele anterioare la care m-am înscris, acesta se pliază cel mai bine pe pregătirea și așteptările mele. M-a ajutat să-mi împlinesc și un alt vis, pentru care m-am rugat. Mi-am dorit o nouă bursă la Paris și prin reușit la acest concurs, Sfântul Efrem mi-a oferit-o. Aveam prin urmare, un motiv în plus să ajung la Nea Makri, să-i mulțumesc direct la el acasă! 
Am găsit flori pentru Sfântul Efrem cel Nou, acolo unde nu speram...
La plecarea în pelerinaj, Ioana, prietena mea din Neamț care este soție de preot - pe care Sfântul a ajutat-o, în situații dificile - mi-a spus ca nu cumva să ajung la Sfântul Efrem, fără să-i duc flori din partea ei. I-am răspuns că nu știu unde voi găsi să cumpăr flori de acolo. Mă gândeam că în ultimă instanță, până să ajung la Nea Makri, în zilele anterioare vizitei programate la mănăstire, voi rupe niște crenguțe de leandru, din sutele de kilometri de tufe înflorite care smălțuiesc neveridic de minunat drumurile Greciei, și o să i le duc. În ziua când ne îndreptam cu autocarul spre Nea Makri, șoferii au rătăcit drumul și au căutat un loc pentru a putea să întoarcă autocarul. Toți cei din mașină știau că eu trebuie să ajung la Sfântul Efrem cel Nou cu flori din partea Ioanei. La un moment dat, șoferul a oprit pentru manevre, deoarece găsise un loc care permitea acest lucru. Soția părintelui duhovnic a strigat din față: „Cristina, florărie!” Am crezut inițial că glumește, dar nu era momentul. Autocarul oprise într-adevăr, în fața unei florării. De fapt era și singurul magazin într-un loc în care se găseau doar câteva case. Am coborât, uimită de întâmplare și am cumpărat câteva ghivece cu niște flori superb colorate la un preț foarte mic având în vedere că eram în Grecia. M-am gândit atunci, uitându-mă la florile din brațe, că Sfântul și le-a dorit și el, iar darul Ioanei a fost primit!
Sfântul Efrem ne primește rugăciunile făcute pentru cei dragi
În ultimii doi ani am trăit multe întâmplări minunate prin care Sfântul Efrem cel Nou mi-a arătat că e prezent, viu, degrabă ascultător, grabnic ajutător, minunat prieten…
Cea mai recentă e de acum câteva săptămâni. Prietena mea Ioana, cea care mi-a cerut să-i duc flori Sfântului Efrem cel Nou a avut un examen dificil, pentru care a stat și a învățat toată vara. Era destul de stresată și i se părea că nu știe nimic, mai ales că materia nu avea nicio legătură cu ceea ce făcea concret, în meseria ei. Cu o seară înaintea examenului am vorbit cu ea la telefon și mi-a cerut ca a doua zi să mă rog Sfântului Efrem pentru ea. Nu am citit vreun acatist sau vreun paraclis din cele câteva cunoscute, ci i-am vorbit scurt, rugându-l ca așa cum a primit florile Ioanei, când am fost în pelerinaj la Nea Makri să-i primească acum rugăciunea și s-o ajute la examen. Și i-am mai spus să dea de poate și un semn! Atât.
Și am plecat de acasă, cu gândul la examenul prietenei mele. În stație, așteptând un tramvai, m-am adăpostit de caniculă la umbră, pe trotuar, unde erau câteva femei care vindeau produse naturale, de la țară. Două dintre ele vorbeau chiar în spatele meu și, la un moment dat, una din ele a întrebat-o pe cealaltă când e născută. Răspunsul ei scurt a fost pentru mine ca o ploaie de vară cu soare, ușoară, limpede, răcoroasă, care mi-a luminat întreaga zi, și nu numai, când l-am auzit, clar: 5 mai (ziua în care Sfântul Efrem a adormit în Domnul). Am vrut să mă întorc, să văd parcă un prieten drag, aflat lângă mine. Am știut că Ioana va fi bine, fără să o mai sun. A sunat ea mai târziu și mi-a spus nu numai că a trecut examenul, dar a luat zece. Cu felicitări! Și atmosfera de la examen a ușurat-o de toate dezamăgirile și sacrificiile făcute întreaga vară pentru a-l pregăti. 
M-am întrebat: mi s-a părut? Nu. Nu avea cum. Răspunsul a fost scurt și clar. Plus că starea mea de bucurie de după, a fost așa ca emoția care te învăluie la revederea unui prieten și m-a convins de repeziciunea cu care Sfântul Efrem își face făcută prezența. Mulțumesc, Sfinte Efrem!

Cristina-Nicoleta, Iași (octombrie 2016)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu